TM

Salesman

Aku benci salesman.. dalam masa yg sama aku juga adalah salesman..
Aku tak suka salesman yg tegar.. tapi aku suka cara salesman yg beretika..

Senario pertama: Aku pergi berbelanja barang keperluan rumah dan dapur di Carefour.. Aku sebenarnya prefer berbelanja di Maidin or Giant atas sebab2 aku sendiri.. Setelah berbajet dan memilih barangan, sudah tentu kita akan pergi membayar di kaunter. . Tap tup tap tup tap tip... total RM3++.. jumlah kesemuanya yg tak berapa nak penuh trolley.. nak buat mcm mana.. tu barang keperluan.. mahal mcm mana pon bayar je lah kalo ada.. setelah membayar damage tadi kita pon keluarlah dari kaunter tersebut.. ni yg saspen ni... apa yg ada di luar kaunter sana? Booth2 menjual segala mcm benda.. salesmannya ada yg duduk dan ada yg mcm hungry ghost mengejar customer yg pening kepala selepas membayar sejumlah ringgit malaysia dan memberi keuntungan kepada tokey Carefour... aku perasan dah dari tadi mata dia asyik menjeling je masa kita bayar.. dia pon boleh nampak amount damage yg kita bayar..
Stranger: Bang, ada hadiah percuma bang free je..
Aku: Free? Apa hadiahnya?
Stranger: Abg kene duduk dulu sana nanti saya bagi mug free..
Aku: Apa kata kalo free.. awak bagi je mug tu.. free kan..
Stranger: Abg duduk dulu bang, nanti saya akan explain pakej percutian bla bla bla @#$$$////^^^$##@@@!!!#$$//^*$$$$/^^$$//@@$^&&$$&*#@#&*
Aku: Bro.. kalo free bagi je k.. aku dah penat ni.. u talk to a salesman also bro..
Stranger: ............................

Tak sesuai nak approach org di tempat mcm ni k..

Senario kedua: Aku satu family jalan2 di Ikea dgn tujuan mencuci mata tengok2 perabot dan hiasan rumah yg memang moden2 dan cantik2 yg rata2nya tak berapa nak mampu utk dimilikinya kerana harga yg melampau yg hakikatnya mmg seiring dgn kualitinya.. sambil berwindow shopping sambil berehat makan meatball dan juga tapao bawak balik karipap ikea..
Ketika berjalan2 dari seksyen ke seksyen, aku didatangi manusia yg tak dikenali.. biasanya aku tak kuasa nak talk2 to stranger.. tapi kali ni lain..
Stranger : Aasalamualaikum bang.. bawak family shopping ke?
Aku: Wsalam.. err.. a ah.. jalan2 je..
Stranger: Wah.. ni semua anak ke bang? Ramai ye..
Aku: Er.. tak lah. . Anak tu dua je.. yg lagi dua tu anak buah..
Stranger: Oowh.. ok lah bang.. saya tak nak ganggu abg, ni kad saya.. abg ada kad? Kalo boleh kita bertukar2 kad..
Aku: Ic... prudential eh.. ok.. ada2.. ni kad saya..
Stranger: Thank ya bang for ur time.. nanti bila2 saya call abg ye..
Aku: Ok2.. np.. pastikan nak call masa yg sesuai tau.. :)

Kesudahannya.. 2 minggu kemudian aku bagi dia bisnes.. dan dlm masa yg sama dia bagi jugak aku business.. rejeki.....

SHARE

Adi

Hi... "experience is the worst teacher; it gives the test before presenting the lesson ... .".

  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
    Blogger Comment
    Facebook Comment

5 comments:

  1. yelah saya bukan nak perli org yg kerja sales person,kita semua sbnrnya saling memerlukan.kdg2 mmg terganggu kalau pergi hypermarket.dahlah kita keluarkan duit byk utk beli brg dapur,then dikerumuni sales person.saya selalu jalan pusing2 supaya tak bertembung dgn diorang :)

    ReplyDelete
  2. Salesman yg kita jumpe kat hypermarket mcm 'langau' tu strategi dia mudah je. Numbers game. Dalam 10 orang dia approach...9 org jenis yang akan menyampah nak melayan.....tapi ada 1 (mungkin terlalu naif atau banyak masa lapang) yang sanggup duduk dan dengar apa yang salesman tu cuba promote. Selagi ada 1 daripada 10 org ni yg masih sanggup melayan....selagi tu la strategi 'terjah' customer ni akan berterusan. Manusia ni pulak ada mcm2 kategori. Ada yg pikir 10 kali dulu baru nak beli (indecisive buyer)...ada jenis yg beli ikut keperluan saje, ada yang tak pikir terus beli (impulsive buyer) dan ada yang beli sebab kesian (kesian tengok salesman berpeluh sampai berpeta baju buat presentation - selalunya yang approach meja ke meja kat restoran atau kedai mamak). Salesman yg kat hypermarket dan yang kite jumpe kat restoran2/kedai mamak ni target impulsive buyers dan buyers yang akan kesian tengok keadaan dia (mcm nak mintak sedekah).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kata2 hisyam membuat kan ramai salesman di luar sana begitu terasa.. Apa pon rezeki itu yang halal sudah memadai..

      Delete
  3. jgn salah faham afiq...aku pun salesman...tu sebenarnya pengalaman aku sendiri

    ReplyDelete
  4. Aku n hisham salesman... afiq kena fahamkan apa yg hisham komen.. entry aku tu pon ada cerita good salesman n bad salesman.. bidang ni yg boleh bagi mthly income 4digit kalo kita rajin, bijak dan beretika.. jgn misselling.. jgn over promise n jgn menipu.. keluarga aku sendiri pernah terkena gores dan menang kt carefour SJ.. kalo ada yg terasa tu mungkin dia dari golongan bad sales person lah..

    ReplyDelete